Posljednjih sedmica, kako je tarifna politika Donalda Trumpa eskalirala, u Evropi su sve glasniji pozivi na bojkot američkih proizvoda.
U protekle dvije sedmice, prema Google Trends-u, broj online pretraga za ključnu riječ “bojkot SAD” naglo je porastao širom svijeta, posebno u Kanadi, Švedskoj, Danskoj i Francuskoj. Nekoliko zemalja formiralo je Facebook grupe posvećene bojkotu američkih proizvoda, prenose strani mediji.
Kao odgovor na prijetnje američkog predsjednika Donalda Trumpa carinama, Kanađani su u znak protesta počeli bojkotirati američke proizvode. Bivši kanadski premijer Justin Trudeau također je više puta pozivao na kupovinu domaćih proizvoda. Nakon uvođenja američkih carina na sav uvoz čelika i aluminija i Trumpove najave da će uvesti još 200% carine na evropski alkohol, sličan osjećaj raste u Evropi i drugdje u svijetu, piše Forbes.
Švedska
Bojkot je pokrenut u Švedskoj prošle sedmice, kada se na Facebooku pojavilo nekoliko grupa koje pozivaju potrošače da prestanu da kupuju određene poznate američke proizvode i robu, uključujući Teslu, McDonald's, Coca-Colu, Nike i Levi's, te da prestanu koristiti usluge kao što su Netflix, Google i Airbnb.
Grupe su brzo počele da dobijaju sledbenike. Prema Euronewsu, jedna od grupa, “ Boykot varer fra USA ”, do prošlog petka je okupila skoro 67.000 članova, a sada ih ima preko 83.000.
Danska
U Danskoj, gdje je Trumpova prijetnja da preuzme kontrolu nad Grenlandom izazvala širok bijes, najveća prehrambena kompanija, Salling Group, objavila je krajem februara da će uvesti novi elektronski sistem označavanja evropskih proizvoda u svojim trgovinama. Oni će sada biti označeni crnom zvjezdicom kako bi ih potrošači mogli birati u odnosu na proizvode proizvedene u SAD-u, prenio je Deutsche Welle.
“Olakšavamo kupovinu evropskih brendova”, napisao je njen izvršni direktor Anders Hagh na LinkedInu , dodajući da će kompanija i dalje imati američke proizvode.
Drugi trgovci na malo u Danskoj također smanjuju količinu američke robe na svojim policama, a danski potrošači sve više izbjegavaju sve američke proizvode i dijele evropske alternative na društvenim mrežama.
Francuska: Šta je uopšte „američko”?
I u Francuskoj potrošači jedni druge ohrabruju da kupuju evropske proizvode. Jedna od francuskih Facebook grupa „Bojkotirajte SAD: Kupujte francusko i evropsko!“, koja je nastala 28. februara, već je okupila više od 20.000 pratilaca. U njemu korisnici dijele savjete kako popularne američke brendove kao što su McDonalds, Levi's i WhatsApp zamijeniti lokalnim ekvivalentima, prenosi France 24.
Članovi grupe dijele opsežne liste američkih brendova koje treba izbjegavati. Ali diskusije su dovele, između ostalog, do dileme šta se može definisati kao “američko” u globalizovanom svijetu. Na primjer, popularno piće Coca-Cola ima veliku fabriku na sjeveru Francuske, pa se francuski potrošači pitaju da li bi bojkot štetio francuskim radnicima.
Kao i u Kanadi, neki također razmišljaju o bojkotu putovanja u Sjedinjene Države.
Tesla je do sada najviše osjetio odbijanje
Najeklatantnije odbijanje evropskih kupaca do sada naišlo je na Tesla, na čelu s Elonom Muskom, sada bliskim Trumpovim pomoćnikom i šefom novostvorenog Ureda za vladinu efikasnost (Doge), prenosi Guardian. Prodaja Tesla električnih vozila je u januaru pala u nekoliko evropskih zemalja.
Pad prodaje nastavljen je i u februaru, prenio je Reuters prošle sedmice. U Njemačkoj je prodaja pala za 76 posto u odnosu na prethodnu godinu, u Italiji za 55 posto, u Portugalu za 53 posto, a u Francuskoj za 45 posto. Veći pad zabilježen je i u Norveškoj i Danskoj (48 posto), Švedskoj (42 posto), Holandiji (24 posto) i Španiji (deset posto).
Analitičari povezuju pad prodaje Tesle s Muskovim političkim angažmanom. Akcije Tesle također bilježe značajan pad, izgubivši trećinu vrijednosti od početka godine, a samo u ponedjeljak 15 posto.
Kakvi bi mogli biti efekti bojkota?
Iako američki brendovi poput Tesle mogu patiti, malo je vjerovatno da će bojkoti ozbiljno ugroziti širu američku ekonomiju, dijelom zbog njihovog relativno malog obima, rekao je za France 24 Alan Bradshaw, profesor marketinga na Univerzitetu Royal Holloway u Londonu.
“Sve u svemu, sve potencijalne posljedice bojkota će najvjerovatnije osjetiti korporacije, a ne šira ekonomija. “Potrošači će radije kupiti drugu marku automobila nego da ga uopće ne kupe”, rekao je. „Najvjerovatniji uticaj na potrošače bit će posljedice razvoja lanca snabdijevanja kako se troškovi sirovina povećavaju“, kaže Bradshaw.
“Postoje stotine miliona ljudi koji žive u Evropi koje nije briga gdje se nešto proizvodi”, rekla je za francuske medije Meredith A. Crowley, profesorica ekonomije na Univerzitetu Cambridge. Ukazala je na druge efekte koje bi ciljani bojkot mogao imati – uključujući povećanje cijena za potrošače i nestanak američkih proizvoda s polica trgovina.
„Domaći brendovi u Evropi mogli bi da podignu cijene jer ne bi imali toliku konkurenciju američkih brendova“, rekao je Krouli. “Moglo bi se dogoditi da će popularni proizvodi koje ne povezujemo s Amerikom poskupjeti ili nestati s naših polica”, dodala je za France 24.
(DEPO PORTAL/jk/foto video screenshots)
PODIJELI NA
Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook