Dr. Ahmet Alibašić jedan je od najvažnijih suvremenih islamskih mislilaca. Redovni je profesor na Fakultetu islamskih nauka u Sarajevu. Diplomirao je islamske i političke nauke, a svoj magistarski rad završio je u Maleziji. Doktorirao je 2011. na Fakultetu političkih nauka Univerziteta u Sarajevu, a autor je i nekoliko knjiga, uključujući Arapsko proljeće, Ulema i muslimanski intelektualci i Načela dobre vladavine u islamskoj civilizaciji.
U razgovoru za Tačno.net govori o islamofobiji, praktikovanja islama u izazovu modernosti, sekularizmu, napadima na Božu Vreću...
Jedno od pitanja glasilo je: Mislite li da bi Islamska zajednica trebala da se oglašava povodom izjave imama jedne od glavnih sarajevskih džamija, Muhameda Velića, koji je nazvao Božu Vreću nakazom? S druge strane, Kur’an piše da je Bog stvorio čovjeka u savršenom obliku.
- Vidite, prvo, ja ne bih da komentiram pojedinačno, jer zaista ne pratim dotičnog imama, ne stižem da pratim puno toga, čak ni ono što se tiče mene, a kamoli drugih. Tim rječnikom ja se nikada ne koristim i ne usmjeravam svoje studente da se tim rječnikom koriste. Inače, nove grupe i supkulture su jedan veliki izazov za islamsku teologiju uopćeno gledano, pa i za Islamsku zajednicu. I jasno je da mi nemamo artikuliran odgovor u svim dimenzijama. Mi smo zapravo tek načeli ili počeli formirati svoj, govorim o Islamskoj zajednici, stav, a to podrazumijeva – nema nasilja, nema diskriminacije, bar ne u onim elementarnim stvarima. Ja mislim da je to vrlo važno, ali očito Zajednica, ako ste upoznati s tim stavom Vijeća za fetve, sama ne može dati odgovore šta ćemo dalje, kako ćemo postupiti. Čak i kad imate ljude na pozicijama, i oni traže uputu više. Ali čini mi se da mi kao zajednica nismo sazreli u svom mišljenju i stavu, te kao rezultat imamo, da tako kažemo, iskakanja. I mislim da će neko vrijeme potrajati da se testiraju različite mogućnosti u tom smislu i da će se tek onda zauzeti stav.
Možete li reći koliko je New Age opasan po banalizaciju duhovnosti, islama, ali i svih drugih religija?
- Sigurno da jest, ja nisam najbolja osoba za tu temu, imamo ovdje kolege koji se time bave. Ali, vidite, svaka epoha ima svoje neminovnosti. I ja mislim da je najvažnije kako ćemo na to reagirati. Uvijek se treba fokusirati na ono gdje možemo da utječemo na stvari jer smo previše mali da bismo mogli utjecati na globalne trendove. Nažalost, kao i u mnogim drugim stvarima, sporo reagiramo, a kamoli da anticipiramo određenje trendova.
Islamska zajednica je davno utvrdila da je njen temelj hanefijski mesheb i maturidijska akida. Da li se odustalo od toga i da li danas Islamsku zajednicu čine brojne zajednice – od selefijske, šiitske i različitih sufijskih tarikata? Da li je pluralizam nova pozicija Islamske zajednice?
- Islamska zajednica nije odustala od te formulacije i još se drži hanefijskog fika maturidijske doktrine, ali, pazite, hanefijskog fika u ibadetima, to jest u obredima. Drugi dijelovi islamskog prava nisu ni relevantni, a držati se u njima samo jedne pravne škole postalo je nemoguće. U tom dijelu ta formulacija i dalje stoji. Već smo se na neki način dotakli drugog dijela vašeg pitanja. Puno je ljudi u zajednici koji bi voljeli da je ona više modernistička, liberalna, tradicionalna itd., međutim cijena njenog jedinstva je interni pluralizam. Lično mislim da je to bolje nego da imamo više zajednica i sve dok smo slobodna zajednica i dok razgovaramo mislim da imamo šansu da uvijek pronađemo stavove koji će biti kompatibilni s ovim našim kontekstom. Ako pogledate empirijska istraživanja o religioznosti bosanskohercegovačkih muslimana u komparativnoj perspektivi, a takvih je bilo nekoliko, vidjet ćete da su muslimani gotovo pa šampioni kada je riječ o osudi nasilja. Skoro niko od njih ne zagovara ovdje uspostavu bilo kakve islamske vlasti. Čak u odnosu na katoličku i pravoslavnu zajednicu u BiH mnogo više podržavaju sekularnu državu i mnogo više zagovaraju zapadnocivilizacijsku orijentaciju. Vi ste dobro primijetili, jedni se žale na prisustvo selefija, jedni na prisustvo šija, a treći na prisustvo sufija. Mislim da je jedina opcija isključivanje nasilnih i konspirativnih grupa i za njih ne bi trebalo da bude mjesta, a za sve ostale morat ćemo naći mjesta.
U pogledu poligamije, Islamska zajednica zabranjuje imamima da učestvuju u tome, a bivši reis Cerić je lično vjenčao Muamera Zukorlića s drugom ženom. Ostaje li Islamska zajednica vjerna bosanskoj tradiciji islama?
- Vidite, poligamije u nekim, da tako kažemo, neslužbenim formama, ima i među muslimanima vjernicima, praktičarima, i među onima koji to nisu. Ako je to tačno što kažete, ne bi to, nažalost, bio jedini slučaj gdje su predstavnici Islamske zajednice na neki način odstupili od proklamirane politike, i to je nešto s čim njih treba suočiti. Ne znam kako su to sebi obrazložili.
Kompletan intervju čitajte ovdje.
(DEPO PORTAL/ad)
PODIJELI NA
Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook