FOTO/ UMJETNIČKI PROJEKAT KOJI JE ODUŠEVIO I STRUKU I TURISTE

Konačno kreativna ponuda u našem gradu: Sarajevo kakvo (ne) poznajete kroz suvenire Nine Knežević

Arhiva11.04.14, 15:56h

Njeni suveniri na ulicama Sarajeva na jedan dostojanstveniji način slave istoriju, kulturu i mentalitet svojih stanovnika... Ove godine njen projekat “Sarajevo Dingbats” ovjenčan je Gran Prix nagradom na šestoaprilskoj izložbi Collegium Artisticuma... Kako joj polazi za rukom da svojim Dingbat suvenirima jednako uspješno komunicira i sa publikom i sa strukom za DEPO Portal govori bh. umjetnica i dizajnerica Nina Knežević

Sarajevo Dingbats suveniri Nine KneževićRazgovarala: Jasenka KRATOVIĆ

Na ovogodišnjoj tradicionalnoj šestoaprilskoj izložbi Collegium Artisticuma u Sarajevu, Gran Prix nagrada otišla je u ruke sarajevske dizajnerice Aleksandre Nine Knežević za njen projekat i suvenire “Sarajevo Dingbats”. Pod pokroviteljstvom Grada Sarajeva, šestoaprilsku izložbu Collegium Artisticuma, kao i dodjele nagrada umjetnicima, još od 1975. godine organiziraju Udruženje likovnih umjetnika BiH, Udruženje likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti i dizajnera BiH i Asocijacija arhitekata BiH.

“Sarajevo Dingbats” je umjetnički projekat kojeg sama autorica definiše kao priču u konstantnom razvoju. Ideja je od početnog specifičnog fonta slova u formi stilizovanih simbola Sarajeva, vremenom poprimila formu suvenira  koji na svjež i kreativan način slave identitet ovog grada.

Sarajevo Dingbats suveniri Nine Knežević

Aleksandra Nina Knežević je bh. grafička dizajnerica koja je za svoj rad do sada primila brojna domaća, regionalna i međunarodna priznanja i nagrade. Njeni radovi su objavljeni u mnogim prestižnim časopisima specijalizovanim za umjetnost i dizajn, poput Communication Arts, Luezers Archive, Print, Typo, Fontmagazin, itd. U 2010. godini, časopis  Luerzer's Archive: 200 Best Illustrators Worldwide 09-10, uvrstio ju je među 200 najboljih svjetskih ilustratora.

U razdoblju 2006-2010. godina, Aleksandra Nina Knežević bila je predsjednica Udruženja likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti i dizajnera BiH (ULUPUBiH). Danas radi kao freelance designer te kao dizajner i ilustrator knjiga izdavačke kuće Buybook u Sarajevu.

Njeni nagrađeni “Sarajevo Dingbats” suveniri  se mogu kupiti na nekoliko mjesta u Sarajevu: Buybook knjižara (Radićeva 4), Umjetnička galerija BH, Historijski muzej, galerija Egoist na Baščaršiji (Trgovke 21).

O tome kako joj polazi za rukom da svojim Dingbat suvenirima jednako uspješno komunicira i sa publikom i sa strukom,  ali i o tome zašto joj je stalo da suveniri koji se nalaze na ulicama Sarajeva na jedan dostojanstveniji način slave istoriju, kulturu, mentalitet svojih stanovnika, Aleksandra Nina Knežević govori za DEPO Portal. U intervjuu za naš portal ova poznata bh. dizajnerica objašnjava i zašto joj je nagrada Collegium Artisticuma posebna u odnosu na mnoge druge koje je do sada dobila.

Na šestoaprilskoj izložbi Collegium Artisticuma u Sarajevu, ovogodišnja Gran Prix nagrada ULUPUBIH-a otišla je u tvoje ruke za projekat i suvenire "Sarajevo Dingbats". Kao višestruko nagrađivanoj autorici, šta ova nagrada za tebe znači?

Nagrada Collegium Artisticum nastala je još 1975. godine, i njen najveći značaj leži u činjenici da se za sve ove godine uspijevala izdići iznad bilo kakvih političkih orjentacija. Ova nagrada je oduvijek značila priznanje za promicanje novih ideja i avangardne umjetničke riječi na tlu BiH. Veliki je uspjeh pojaviti se u istoj „koloni“ sa umjetnicima koji su je dobili i koji su neizostavan dio istorije sarajevske i bh. kulturne scene.

Dakle, biti nagrađen nagradom Collegium Artisticum za mene znači mnogo, jer ona predstavlja i svojevrsno priznanje struke za kreativnu zrelost umjetnika, što joj takođe daje posebnu težinu.

Šta je u stvari projekat "Sarajevo Dingbats"? U čemu je tajna njegovog uspjeha kod publike, ali i u stručnim umjetničkim krugovima?

„Sarajevo Dingbats“ su stilizovani simboli grada Sarajeva, a ja ih definišem i kao projekat koji je u stalnom razvoju! Prvobitno su nastali 2006. godine u digitalnoj formi, kao specifičan font slova, koja mogu funkcionisati i samostalno kao pojedinačni simboli, piktogrami, ali i kao cijela familija povezanih simbola. Ideja se vremenom razvijala, doživjela mnoštvo transformacija, da bi danas poprimila savremenu formu suvenira grada koji slave specifičnosti i ljepotu Sarajeva.

Sarajevo Dingbats suveniri - torbe, neseseri, bedževi, majice, magneti, šolje-  ukrašeni su mojim ilustracijama. Cilj mi je bio osmisliti jednu novu, svježu i kreativnu turističku ponudu u našem gradu, koja takođe doprinosi i njegovom brendigu. Bitno je i to da su suveniri namijenjeni ne samo posjetiocima i turstima, nego i stanovnicima Sarajeva,  a najbitnijie da ih je publika izvrsno prihvatila!

Možeš li dati komentar na suvenire koji su danas dostupni na našem tržištu? Šta se  sve može uraditi i popraviti kada je u pitanju ovakva promocija Sarajeva i uopšte BiH?
 
Moram istaći da se ideja da svoje Sarajevo Dingbats simbole pretočim u jednu komercijalniju formu, odnosno u suvenire, razvila ponajviše zahvaljujući mojim putovanjima. Naime, odlazeći u različite sredine i različite gradove shvatila sam koliko neki narodi drže do svoga nasljeđa. Impresioniralo me je do koje mjere slave svoju istoriju, kulturu, mentalitet, i to upravo kroz iznimno kreativne, lijepe i maštovite suvenire. Pomislila sam da je upravo to ono što nedostaje Sarajevu; da posjetilac iz njega ponese nešto zanimljivo što se nigdje drugdje ne može naći!

Kada je u pitanju promocija Sarajeva, najprije je potrebno podići svijest kod ljudi šta je to što mi nudimo kao simbole ili promotivne materijale našeg grada. Da li nudimo nešto tipično sarajevsko, promišljeno i kreativno ili samo preprodajemo ideje drugih kultura (a uz to jako loše urađene) i predstavljamo kao svoje? Kao dizajner,  moj je zadatak i obaveza bio je da pokušam popraviti tu situaciju u ponudi suvenira u gradu. Smatram da treba pružiti priliku svima onima koji rade na ovakvoj promociji Sarajeva.

Već niz godina si vrlo aktivna na našoj, ali i na regionalnoj umjetničkoj i dizajnerskoj sceni. Možeš li je prokomentarisati? Šta se tu dešava, koji su pomaci, koje su prepreke, a koje fule? I uobičajeno pitanje, gdje smo mi, a gdje je svijet?

Kreativci u BiH se trebaju boriti za svoje ideje, biti nosioci kulture i duha sredine u kojoj žive, tada će tek biti prepoznati negdje u širim kreativnim krugovima.  Međutim, danas je lakše, u ovoj velikoj produkciji i brzom načinu života, kopirati ideje koje su već negdje označene kao dobre. To se naročito osjeti u grafičkom dizajnu, jer je on podložan masovnoj produkciji, a plakati rađeni za određene projekte aktuelni su samo jedan dan.  
Ja pokušavam kroz svoje dizajnerske radove unijeti i neku umjetničku notu, klasičan crtež, ilustraciju i povezati tradicionalni način izražavanja sa novim medijima, upotrebom kompjutera i onoga šta digitalni medij pruža.

Nagrada Collegium Artisticum ustanovljena je još 1975. godine, odmah po otvaranju istoimene galerije u sarajevskoj Skenderiji. Za gotovo 40 godina svoga postojanja uvijek je uspijevala prevazići različite političke uticaje i održati svoju prvobitnu ideju i cilj, a to je - multikulturalnost kao kontrapunkt nacionalističkim stremljenjima i antifašistička orjentacija.

I galerija i nagrada dobili su naziv po prvoj bh. kulturno-umjetničkoj grupi Collegium Artisticum koja je osnovana još 1939. godine, a njeni osnivači su bili slikar Vojo Dimitrijević, muzičar Oskar Danon, balerina Ana Rajs i arhitekta Jahel Finci. Značaj grupe Collegium Artisticum leži ponajprije u činjenici da je u periodu pred Drugi svjestki rat unijela veliku živost i dinamiku u kulturu grada Sarajeva. Grupi se ubrzo priključuju i  brojni drugi umjetnici i intelektualci: Ismet Mujezinović, Jelena Kešeljević, Daniel Ozmo, Mate Baylon, Emanuel Šumanek, Ubavka Milanković, Matusja Blum, Emerik Blum, Nenad Radošević i drugi.

Za svoj rad višestruko si nagrađivana i u zemlji i u inostranstvu. Tvoji radovi redovno privlače pažnju i struke i publike. Je li bilo teško steći ovaj status?  

Ako radiš rad da bi dobio nagradu, nećeš je nikada dobiti! Rad koji je rađen sa promišljanjem, smislom, idejom i ljubavi sigurno privlači pažnju ljudi. Dobar rad privlači i pažnju struke, ali i „običnog“  čovjeka, on komunicira bez predrasuda.

Mislim da je Sarajevo Dingbats jedan takav projekat. Kada je nastao, za njega su se zainteresovali vodeći svjetski časopisi koji promovišu tipografiju, fontove, ali i grafički dizajn. Poslije te prvobitne faze digitalnog fonta, trebalo je par godina razrade da pređe u  jednu formu koja ne privlači samo posjetioce, turiste, nego i stanovnike Sarajeva - koji su sigurno najveći i nabolji kritičari radova na temu njihovog grada.

Šta te trenutni najviše okupira, a šta su evehntualni budući projekti?

Što se novih projekata tiče, ideja je mnogo. Sarajevo Dingbats suveniri privukli su pažnju i u drugim gradovima BiH, tako da se trenutno razmatraju ideje da napravimo simbole i suvenire tipične i za neke druge bh. gradove, poput Mostara, Bihaća, Počitelja, itd.

(DEPO PORTAL/aa)


Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook