EKSPERTI UPOZORAVAJU

Zamke koje vrebaju bh. građane: Lakovjerni na meti online prevara!

Arhiva21.01.14, 21:22h

Eksperti upozoravaju da se o sajber prevarama malo priča, a još manje radi na njihovom sprečavanju, dok sociolozi ističu da je vrijeme besparice i neimaštine pogodno za razne oblike podvala kojima su građani sve više izložen

online prevare
Zarada od po nekoliko hiljada KM ukoliko pozovete određeni telefonski broj, kupovina kvalitetne robe po izrazito niskim cijenama putem interneta, samo su neke od zamki koje na svakom koraku vrebaju građane.

Eksperti upozoravaju da se o sajber prevarama malo priča, a još manje radi na njihovom sprečavanju, dok sociolozi ističu da je vrijeme besparice i neimaštine pogodno za razne oblike podvala kojima su građani sve više izloženi, pišu Nezavisne.com.

Posljednji primjer prevare putem mobilnih operatera pojavio se oko Nove godine. Korisnici "M:telove" mreže u BiH zatrpani su pozivima i SMS-ovima sumnjivog sadržaja, koji stižu sa pretplatničkih brojeva 0088.

Igor B. iz Gradiške ispričao je da je prije nekoliko dana dobio SMS na engleskom jeziku u kome ga obavještavaju da je njegov "ček" na iznos od 3.692,56 KM spreman, te da je neophodno samo da pozove broj 0088183776021 kako bi iznos bio raspoloživ za isplatu.

"Čim sam pročitao poruku, znao sam da je u pitanju nekakva prevara, ali ima i onih koji su povjerovali, posebno zbog iznosa koji je naveden u poruci", ispričao je Igor B.

Gotovo identičan SMS samo sa različitim iznosom "zarade" dobilo je i nekoliko Banjalučana.

Aida Halilović, portparol "M:tela", tvrdi da preduzimaju sve mjere kako bi zloupotrebe bile spriječene. Ona je apelovala na korisnike da na dežurni i besplatni broj 066 10 10 10 prijave pozive ili poruke sa neuobičajenih brojeva.

"Kompanija 'M:tel' obavještava korisnike da budu pažljivi i ne odgovaraju na propuštene pozive brojeva koji počinju sa 0088, jer su to najčešće pozivi sa satelitskih mreža i tako se i tarifiraju. Ukoliko su dobili SMS sa navedenih brojeva, korisnici ne treba da na njih odgovaraju", rekla je Halilovićeva.

Dodala je da u kol-centrima nije zabilježen povećan broj poziva, ističući da "M:tel" kontinuirano informiše korisnike o mogućnosti ovakvih spamova, sa kojom se, kako kaže, sreće većina telekom operatera.

Lavinija Tadić iz "HT Eroneta" kaže kako slični slučajevi nisu zabilježeni kod korisnika njihove mreže.

"Imali smo jedan slučaj gdje je korisnik primio ovakav SMS, ali se radilo o broju s predznakom 065 koji je prenesen iz 'M:tela'. Naše su službe odmah reagirale, te su blokirale brojeve s kojih je stigao sumnjivi SMS", navela je Tadićeva.

Nađa Lutvikadić-Fočo, portparol "BH Telecoma", kazala je da njihovi korisnici takođe nisu prijavljivali slične zloupotrebe u mreži.

Biljana Milošević, sociolog, kaže da je trend razmišljanja "do novca što lakše" prisutan svuda oko nas.

"Živimo u vremenu u kojem su brojni ljudi bili meta visokotehnološkog kriminala, prevara putem onlajn kupovine, te navodne zarade preko SMS-ova i slično. Ono što je još gore od navedenog jesu krađe identiteta i kada se tehnika koristi za krađu nečije privatnosti", ispričala je Miloševićeva.

Naglasila je da žrtve pomenutih prevara na kraju ostaju "kratkih rukava", jer i nadležni, odnosno policija nemaju kapaciteta da se izbore sa ovakvom vrstom kriminala.

"Građani nasjedaju na prevare, posebno oni koji nisu toliko upućeni u savremene tehnologije, a žive u besparici", objasnila je Miloševićeva.

(nezavisne.com/DEPO PORTAL/BLIN MAGAZIN/av)


Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook